Frederiksværk Gymnasium og HF

Bonjour

Franske gæster på FVGH

Bonjour ! 

I fredags ankom seks franske elever fra vores franske partnerskole i Le Muy nær Nice. Weekenden bød på en masse forskellige aktiviteter og ture da de franske elever er indkvateret hos vores elever. I mandags spiste vi morgenmad sammen og efterfølgende fulgte franskmændene vores elevers skolegang. 

Tirsdag eftermiddag vovede vi os ud på en "Tour de Frederiksværk", hvor vores elever ivrigt viste rundt og fortalte om byens kulturarv og historie. Det var en rigtigt hyggelig dag med masser af fotograferingsmuligheder og hold op, hvor er Frederiksværk egentlig smuk når solen skinner på den!  

à bientôt

/JAC, CVR

Freestyle-rap med Pede B

Beats til morgensamlingen

Freestyle-rapper Pede B var i al hemmelighed blevet smuglet ind på skolen og var sekretær ved dagens morgensamling - som en reklame for Folkely Festival optrådte han med sit referat af morgensamlingen som rap - sygt fedt!

Oplevelsesbeskrivelser fra 2b

Se video med canyoing

Se video med 2b der prøver kræfter med canyoing

Trekking:

En varm formiddag, solen stråler over horisonten. Stien foran mig snoer sig gennem smukke skove og med hvert trin føler jeg, at jeg går i ét med naturens sind. Jeg lader mine tanker flyde frit, mens jeg indånder den friske luft og lytter til fuglenes klang. Mine ben arbejder i takt med naturens omgivelser, og jeg finder en god rytme. Jeg finder mig selv på toppen af den store bakke, følelsen af lettelse suser gennem min krop, der er ingen stress og intet jeg skal nå, følelsen af frihed er overvældende.

Canyoing:

Jeg ankommer til kløften og kan tydeligt høre flodens brusen, der kalder på mig. Våddragten er tætsiddende, hjelmen og sikkerhedsudstyret sidder, og jeg er klar til at springe ind i det ukendte. Vandet er iskoldt og får min hud til at prikke, men det får mig til at føle mig i live. Jeg glider, klatrer og svømmer gennem kløfterne, mens adrenalinen pumper i mig. Jeg står på toppen af den høje kløft, nervøsiteten spiller ind, jeg kigger ned og ser kun det klare blå vand under mig, kun en ting går gennem mit hoved: “hop”. Jeg føler mig fri og magtfuld da jeg hopper fra 10 meter, intet kan røre mig. Jeg er træt, men fyldt med en ubeskrivelig følelse af præstation.

Graffiti på Berlinmuren

2z har lavet deres eget piece

I sidste uge var alle 2.g klasser afsted på studietur rundt omkring i Europa. 2z var i Berlin. Her fik de mulighed for at dekorere Berlinmuren! 

”Vi er stolte over at kunne præsentere vores fantastiske kunstværker, skabt med graffiti, som en del af vores studierejse til Berlin!” fortæller en stolt elev, Muhammed Sultan.

”På intet mindre end selve Berlinmuren har vi ladet vores kreativitet flyde frit, og resultatet er tre uforglemmelige billeder, der kombinerer vores passion for kunst med vores fælles interesse for samfundsfag, matematik og bioteknologi.”
”Det første billede er en fremstilling af vores fælles identitet og sammenhold som klasse. Med farverige mønstre og symboler har vi skabt et billede, der repræsenterer vores unikke sammensætning og fælles styrke.
På det andet billede har vi vores studieretningslinje samfundsfag/matematik. Det er både smukt og tankevækkende. Endelig har vores bioteknologi-linje skabt et billede, der hylder naturens mangfoldighed og skønhed. Med livlige farver.
At få lov til at male disse kunstværker på selve Berlinemuren er en ære og en unik mulighed for at efterlade vores aftryk i historien.”

Fakta

Berlinmurens fald den 9. november 1989 blev symbolet på den kolde krigs ophør og indledningen på en ny æra i verdenshistorien. Muren havde i 28 år ikke bare adskilt østberlinerne fra vestberlinerne, men også stået som et uskønt monument over det delte Tyskland og det delte Europa. Berlinmuren blev kaldt for en ”antifascistisk beskyttelsesmur”, men i virkeligheden blev den opført for at holde den østtyske befolkning indespærret i det kommunistiske DDR, så de ikke kunne flygte til vesten.

Postkort fra de rejsende 2.g'ere

Bliver løbende opdateret...

Følg også med på vores Facebook-side

2x ankommet til Athen

Der kommer løbende foto- og videopostkort fra vores rejsende 2.g-klasser, som er afsted på studietur denne uge. 

2x skriver: 

Postkort #1 fra 2x i Athen: Så kom 2x afsted til Grækenland, trods lidt opstartsproblemer… Vi manglede et bookingnr. og kunne derfor ikke tjekkes ind, én tabte sit sygesikringskort, en anden smed sit pas væk men alt blev fundet, og alle er kommet med til Athen. Nogle af os nåede fælles frokost, og alle sluttede dagen med hyggelig fællesspisning. BS og KB

2b med flotte hatte i lufthavnen - klar til Nice

2b sendte billede fra lufthavnen

Postkort #2 fra 2x i Athen: "Skøn dag, der har budt på to forskellige (små)bjerge der skulle bestiges, en hel bunke trapper og stigninger, et destilleri. 2 vandt is fordi de var så meget sejere end resten, da vi var på stadion, og nogle fik meget sen aftensmad. 2x har elsket hvert sekund, og ville vildt gerne have været på et tredje bjerg, men Bende og Katrine kunne ikke mere, så det blev et nej. BS og KB"

Postkort fra 2z i Berlin: 2.z er i Berlin og har i dag oplevet og undersøgt Berlin-muren. Dagen startede med at male graffiti på et stykke af den oprindelige mur mellem øst og vest, hvor vi designede vores eget graffiti-tag. Senere gik vi tur i ingenmandsland langs Bernauerstrasse, hvor byrummet var omdannet til udendørs museum om murens historie. I morgen står den på klima-udstilling og samf/biotek-undersøgelser ved den gamle lufthavn Tempelhofer Feld.

Postkort fra 2y i Barcelona: Fantastisk dag i Barcelona som har budt på fantastisk vejr, masser af højde meter og masser af skridt. Dagen har budt på det maritime museum, ”bjergvandring” til Fort Montjuic, Barcelonas ”nye” hjemmebane - det olympiske stadium, det nationale kunstmuseum og den fantastiske fontæne ”Font Mágica de Montjuic” som dog er mindre magisk grundet manglende vand, den gamle tyrearena (shopping center) og sidst men ikke mindst La Boqueria.

Postkort nr. 2 fra 2b: 

Postkort fra 2b i Nice, der får sig én på opleveren: Vi har vandret og hoppet i flod og i bjerge. I dag kigger vi på Monaco og Nice, og skriver de kropslige oplevelseshistorier ned. Måske vi får sendt en...

Der er kommet et postkort mere fra 2y i Barcelona:

Endnu en fantastisk dag i Barcelona med overskriften "Arkitektur, men mere rammende er nok overskriften "Barcelonas største attraktioner". Dagen startede tidlig med vandring til den største attraktion af dem alle La Sagrada Familia - En arkitektonisk perle. Efter besøget bevægede vi os af Passeig de Gràcia for at se, udefra, de andre to mest kendte arkitektoniske bygninger Casa Milà og Casa Batlló. Programmet før eftermiddagspausen tog vi en tur til Barcelonas nr. 2 største turistattraktion, stranden. Nu står den på pause før aftenen byder på endnu en kirke - Havets katedral.

Postkort nr. 2 fra 2z: Dagen i Berlin har stået i klimaets og naturens tegn. 2.z har undersøgt klimakrisen fra et humanistisk perspektiv på udstillingen KlimaX på “Museum for Kommunikation”. Bagefter besøgte vi byhaver på den nedlagte lufthavn Tempelhofer, hvor biotek-eleverne lavede jordprøver med iphone-mikroskoper og samf-eleverne observerede menneskelig adfærd i byrummet. I aften er der fællesspisning og fejring af Frida, som fylder 18 år!

2a i Manchester

Et postkort fra 2a i Manchester

2x Athen

Postkort fra 2x i Athen:

#4 Matematikdag. Dagen bød på endnu en vandretur i stejlt terræn, hvor vi både nåede forbi Pnyx Hill og Nymps Hill, en smuk gammel ortodoks kirke og ikke mindst ‘Platos Academy Ancient Gymnasium’ hvor alle skulle fremlægge beviser. Tak for endnu en skøn dag. 

 #5: Sidste hele dag i Athen (Snøft). Vi skulle naturligvis både til Akropolis museet, Agoraen og Akropolis, hvor det blæste pænt meget! og Areopagus højen. Vi sluttede af med en hyggelig fællesspisning (selv om maden ikke var noget at råbe hurra for)

GALLA 2024

Kl 17:30


INVITATION TIL GALLA

Køb billet lige her!

Kære alle elever på FVGH

Fredag d. 19. april er det blevet tid til gallafest

Aftenens program:
17:30: 3g og 2hf ankommer
18:00: 3g og 2hf danser les lanciers – forældre og pårørende meget velkomne som publikum
18.30-20:00: festmiddag i kantinen for 3g, 2hf og personale
20.30-21.00: 1g, 2g og 1hf ankommer til galla
21.00-23.00: 1g, 2g og 1hf danser les lanciers – program følger
23.00: kunstner optræder på scenen
01:00: festen slutter
 

Billetter købes på Studiz

Pris:
3G & 2HF: 250 kr. for indgang og festmiddag (tapas og dessert) OBS: Giv besked direkte til Trine i kantinen, hvis du ønsker vegetar eller minus svinekød

1G, 2G & 1HF: 120 kr. for indgang

Vi håber at se jer alle!

8.klasse på besøg

Lavede frottageteknik i billedkunst

Dygtige og søde elever fra Maglebliks 8.D var på besøg i dansk og billedkunst i tirsdags. De undersøgte bl.a. materialer i skolens arkitekter gennem frottageteknik i billedkunst! Dejlig klasse!

/LA

SPS- og Ordblindestøtte

Socialpædagogisk støtte (SPS) og læsevejledning på Frederiksværk Gymnasium og HF:

På Frederiksværk Gymnasium og HF kan du som elev søge om SPS, hvis du har en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Før sommerferien/primo august kan eleven blive indkaldt til en samtale på grundlag af information givet i optagelsespapirerne, hvor den første afklaring af støtte-behov bliver drøftet.

I løbet af efteråret indkaldes alle elever til en indslusningssamtale med studievejlederen, hvor det er vigtigt, at eleven selv orienterer studievejlederen om eventuelle støttebehov. Ved samtale vil elever, som påpeger et behov blive orienteret omkring muligheder for støtte og ansøgningsprocessen.

På baggrund af de modtagne og underskrevne ansøgninger vil studievejlederen foretage en faglig vurdering af den enkelte elevs behov (fx it-hjælpemidler, studiestøttetimer, forlænget tid ved eksamen etc.). Hvis eleven allerede har en diagnose, skal dokumentation for denne medbringes ved interviewet eller gerne allerede ved indslusningssamtalen, så ansøgningsprocessen kan igangsættes. Hvis eleven er under udredning, hjælper studievejlederen eleven videre i forhold til hvornår og hvordan eleven kan søge om støtte, når udredning er afsluttet.

På samme måde kan elever få tildelt støtte i tilfælde af ordblindhed. Når du starter på Frederiksværk Gymnasium og HF vil du blive læsescreenet af en læsevejleder. Herefter vil det blive vurderet om du har behov for støtte (som fx læsevejledning, lektie-hjælp, forlænget tid ved eksamen), som du så skal ansøge om på samme måde som SPS-støtte – læsevejlederen og/eller studievejlederen hjælper dig med at igangsætte ansøgningsprocessen, hvis du har behov. Har du allerede en ordblinde-diagnose, skal du medbringe dokumentation, gerne allerede ved studiestart.

Det vil, en gang om året (fra oktober) i dit uddannelsesforløb, ved en opfølgningssamtale med studievejlederen/læsevejlederen, blive vurderet om dine støttebehov har ændret sig. Her medbringes ny dokumentation i forbindelse med angst og depression, så den aktuelle tilstand dokumenteres.

Ordblindedokumentation: Ministeriets Ordblindetest eller anden dokumentation for ordblindhed. Ordblindetesten er en elektronisk test og bliver typisk udført af en læsevejleder på uddannelsesstedet. På Frederiksværk Gymnasium og HF bliver elever, som anført ovenfor, testet i starten af uddannelsesforløbet. Læs mere om ordblindetesten her: https://www.uvm.dk/folkeskolen/laering-og-laeringsmiljoe/specialundervisning/ordblindetesten

SPS-dokumentation: Lægelig dokumentation fra egen læge, speciallæge eller sygehus, hvor diagnosen fremgår. Udtalelse fra psykolog. I forbindelse med angst og depression, er det vigtigt, at dokumentationen er forholdsvis ny og dækker den aktuelle tilstand. Dokumentationen skal indeholde en diagnose og elevens navn og CPR-nr. Det skal fremgå, hvilken læge eller sygehus, der har stillet diagnosen. Læs mere om hvilke former for støtte der findes til elever på ungdomsuddannelser her: https://www.spsu.dk/for-sps-ansvarlige/ungdomsuddannelser

Ansøgningsprocessen: Eleven vil få tilsendt ansøgningspapirer elektronisk (er eleven under 18 år sendes ansøgningspapirer til værge) via e-boks. Elever som, under samtaler med studievejledere/læsevejleder, er vurderet til at have et støttebehov, er selv ansvarlige for at søge om støtte. Ansøgningen underskrives (af værge, hvis eleven er under 18 år) og medbringes/tilgås ved et individuelt interview med studievejleder, hvor ansøgningen behandles og det individuelle behov vurderes. Herefter vil eleven/værgen blive partshørt om det vurderede støttebehov ved elektronisk henvendelse i e-boks (til værge hvis eleven er under 18 år). Efter 14 dage stadfæstes partshøringen, og eleven er herefter tildelt støtte.

Det er vigtigt, at eleven selv orienterer om eventuelle ændringer i støttebehovet ved de opfølgende samtaler, så ressourcerne fordeles efter behov.

Hallo zusammen!

Tyskstuderende underviste 2.g

I denne uge har tyskholdene i 2.g besøg af tyskstuderende fra Københavns Universitet.

Og de studerende er rigtigt kommet på arbejde!  For at lære hvordan det er at være lærer, bad vi dem forberede et modul, hvor de underviser eleverne inden for de temaer, holdene i forvejen er i gang med:” Heimat” og ”Heimweh ”er vigtige begreber, når man vil forstå, hvordan det er at immigrere til et nyt land, og derfor skulle 2.g'erne bl.a. læse digte om identitetsfølelse og hjemve.

Vores elever var aktive medspillere i workshoppen, også da de sidst i timen fik mulighed for at spørge de studerende, hvorfor de havde valgt at læse tysk: Store chancer for at arbejde med sproget i danske virksomheder eller EU, muligheder for at arbejde som oversætter eller blive lærer var nogle af de relevante svar, de fik.

Workshoppen er en del at et samarbejde, hvor vi også får mulighed for at besøge tyskstudiet på KU og få indsigt i undervisningen der.

/LH

8. klasse på besøg

Billedkunst på FVGH

28 elever fra 8.a på Hundested Skole var på besøg på Frederiksværk Gymnasium og HF. I billedkunst arbejdede eleverne med frottageteknikker. De arbejdede koncentreret og fik skabt nogle rigtig fine billeder.

/LA

Biologi under åben himmel

1b kom ud i solen

En mandag i marts i 4. modul, hvor formålet med timen er at forstå proteinsyntesens delprocesser, kan lyde tungt. Men når vi rykker undervisningen ud i naturen og der tilmed er solskin, er rammerne for ro og fordybelse i top.
Tak til 1b for at være med på idéen. Det blev en både hyggelig og lærerig eftermiddag.

/ST

Brobygning

8.klasser skaber kunst

28 elever fra 8.a på Hundested Skole var på besøg på Frederiksværk Gymnasium og HF. I billedkunst arbejdede eleverne med frottageteknikker. De arbejdede koncentreret og fik skabt nogle rigtig fine billeder.

/LA

Alumnebesøg var succes

11 "gamle" FVGH-elever vendte hjem

Det var en dejligt gensyn med 11 "gamle" FVGH-elever i dag på FVGH. De kom for at fortælle vores nuværende afgangselever i 2.HF og 3.g om deres uddannelsesvalg - og omvalg, om overvejelser om karrierevej, om sabbatår og om at have barsel under et studie. De fortalte om boligforhold og økonomi mens man studerer. De talte om at flytte fra trygge Halsnæs til en anden by - måske et andet land for en periode.

Der var først en præsentationsrunde fra de 11 alumner og bagefter var der god tid til at stille mange gode spørgsmål. 

Alumnerne 2024 er: 

Tak for besøget og god vind fortsat til jer alle!

SANGSKRIVER-WORKSHOP for A-niveau musikelever i 2.g og 3.g

Skrev en sang om LYS

Igennem KODA skolekontakt fik vi i dag besøg af producer og sangskriver Boe Larsen, som ejer musikstudiet Mill Factory. Eleverne fik et indblik i sangskrivningens verden og hvad KODA gør for at sikre musikeres og sangskriveres rettigheder. Sammen med Boe, skrev eleverne en sang med temaet lys. Sangen er en hyldest til Niels Bohr og bølgeligningen, og understreger at det vigtigste er menneskets indre lys.

Teksten kan læses her på siden.

/LG

Hilsen fra fjeldet

Hilsen fra fjeldet i Beitostølen i Norge

POSTKORT 1: 1b,1x og 1y hilser fra fjeldet i Norge. Her er masser af godt humør og hygge og ømme muskler. Her er bunker af sne…også fra oven.

Vi håber 1a og 1z og Katrine får en rigtig god tur heropad og vi glæder os til at se jer heroppe! /TJ, SU, MH, CA

POSTKORT 2: Så har det været skiftedag i Norge. 1b,x,y er på veJ hjem efter en dejlig skitur. sol sidste dag, juhu! 1a og 1z er ankommet og skal i gang med skiene lige om lidt - snemanden Olaf er vores skytsengel...

Elevernes egne ord

"På FVGH er der højt humør og en rigtig god stemning. Der er plads til alle og alle bliver hørt."

"FVGH har nogle fantastiske arrangementer og lærerne er super gode til at få alle med."

"Jeg synes at FVGH er et dejligt gymnasium med nogle rigtigt gode lærere der laver god undervisning."

"Jeg nyder at stå op hver morgen med tanken om at tage i skole på grund af den gode stemning på FVGH."

"Jeg nyder dagene på FVGH. Fra mandag til fredag sker der altid noget nyt og spændende."

"FVGH er et trygt sted at være. Her er åbent for mange fælleskaber."

"Skolen er et dejligt sted at være, vi kender allesammen hinanden på kryds og tværs af årgangene. Det gør også at alle føler sig velkommen."

"Man bliver udfordret med mange nye opgaver, men lærerne er søde og hjælpsomme, og står klar til at hjælpe"

"Man kan være sig selv og det bliver accepteret. Det er det, der er fedt ved FVGH."

"Jeg synes, det er dejligt, at vi har sådan et godt sammenhold. Alle kender og kan lide hinanden. Vi har nogle fantastiske lærere på skolen."